Individuele rondreizen door Costa Rica © Travelmarker Reizen

Reisverslag Costa Rica

Van Playa Samara naar het Rincon de la Vieja National Park

door Vashna Banarsi, 14 september 2008

Van Playa Samara naar het Rincon de la Vieja National Park © Vashna BanarsiNa het ontbijt in hotel Belvedere vertrokken we naar het Rincon de la Vieja Nationaal Park. Het 14084 hectare grote Parque Nacional Rincon de la Vieja ligt in de provincie Guanacaste, het thuisland van de 'sabaņeros', de Costaricaanse cowboys. Dit park ligt rond de nog altijd actieve 1900 meter hoge vulkaan Rincon de la Vieja. De natuur rond het Rincon de la Vieja Nationaal Park is een stuk droger dan op eerder bezochte plaatsen.

Na een lange, maar prachtige rit bereiken we Liberia, hiervandaan is het maar kort rijden naar het park. Iets voorbij Liberia richting het noorden konden we al snel een grindweg inslaan. Deze smalle weg voerde ons langs een paar klein huisjes van lokale bewoners. Het uitzicht vanuit de auto werd steeds indrukwekkender. We passeerden een kleine brug en stopten even, want de mooie smalle canyon onder de brug was zeker een foto waard.

Van Playa Samara naar het Rincon de la Vieja National Park © Vashna BanarsiNa een korte rit werden we tegengehouden door een wachter. De weg werd hier een privé weg, we betaalden een kleine entree en vervolgden onze weg naar de haciënda. Na een paar minuten rechtdoor te hebben gereden bereikten we de Haciënda Guachipelin al, we kwamen hier rond het middaguur aan.

Zoals verwacht konden we onze kamers nog niet in. We gingen wel alvast naar de receptie om aan te geven dat we al gearriveerd waren.

We kregen van de receptionist te horen dat we vandaag het park konden gaan bezoeken omdat het morgen (maandag) gesloten is, hierdoor zouden we ook wat te doen hebben tot het tijd was om in te checken. Na een kaart van het nationale park te hebben gekregen gingen we maar even bij het zwembad zitten om onze plannen te bespreken.

De kaart bleek ook een folder te zijn met de beschikbare tours die er hier gedaan konden worden, eventueel in combinatie met een wellness spa. Na de kaart doorgenomen te hebben bleek er een waterval in de buurt van de haciënda te zijn. Hier waren we dus enthousiast over en vertrokken onmiddellijk met de auto richting de Las Chorreras waterval. We kwamen stil te staan voor een dicht hek, aan de andere kant zagen we bandsporen in de modder van een auto. Dus gingen wij ook met onze auto dit afgesloten gebied binnen, met enige twijfel of we dit nou echt mochten.

Na het hek achter ons we gesloten te hebben, reden we over een klein zandpad door een mooi gebied met loslopende koeien en stieren. We kwamen vervolgens weer stil te staan op een open vlakte met een heleboel koeien voor de auto op het pad. Links van de auto, op een meter of twee afstand, stond een boos uitziende gigantisch grote stier. Ik geloof dat we nog nooit zo bang waren geweest van een stier. Terwijl mijn vriend langzaam en toeterend doorreed hield ik het beest goed in de gaten. Na een paar angstige minuten werd het pad vrij en konden we onbelemmerd doorrijden naar de waterval. Dit zou ik dus echt niet toe voet willen doen, godzijdank hadden we een auto.

Las Chorreras waterval © Vashna BanarsiUiteindelijk kwamen we na een niet al te lange rit bij een mooi riviertje aan in een canyon. Het riviertje had in de rotsen een mooi blauw meertje met een watervalletje uitgesleten. Door middel van een ijzeren trap konden we het meertje bereiken. Boven de waterval had je de mogelijkheid om rond te lopen over een rotsplateau en de rivier een stukje omhoog te volgen.

Op de terugweg was het pad gelukkig vrij en konden we makkelijk doorrijden. We vertrokken vervolgens naar het nationale park, aangezien het park alleen tot 15.00 uur mensen naar binnen laat.

Zwavelbron in het  Rincon de la Vieja National Park © Vashna BanarsiNa de entree te hebben betaald voor het park kregen we een plattegrond om op eigen gelegenheid diverse uitgestippelde routes te volgen. We kozen voor de route die volgens de parkwachter ongeveer een uur zou duren.

In het park kwamen we langs verscheidene modderpoelen, zwavel- en warmwaterbronnen en een prachtige verscholen waterval. Ook zagen we een agouti, een paar neusbeertjes (coati’s), eekhoorntjes en verschillende mooi gekleurde vogels. Ook natuurlijk niet te vergeten de viper slang waar ik zelfs bijna op trapte, ik geloof dat ik een beschermengel bij me had.

Zwavelbron in het  Rincon de la Vieja National Park  © Vashna BanarsiIets voorbij de helft van de route kwamen we op een hogergelegen gedeelte van het park terecht met uitzicht over het bos en de her en der opstijgende rook van de verschillende hete bronnen.

Op de terugweg naar de ingang van het park begon het te motregenen, we liepen daarom in een iets sneller tempo door. Na een wandeling van in totaal ruim twee uur kwamen we weer terecht bij de ingang van het park. Ik vraag me nog steeds af hoe deze route in een uurtje gedaan kan worden.

Zwavelbron in het  Rincon de la Vieja National Park © Vashna BanarsiAangezien het begon te gieten besloten we maar terug te gaan naar de haciënda. Hier konden we inmiddels onze kamer in, waar we dan ook tot etenstijd bleven. Onze kamer bevond zich in een prachtige en rustgevende tuin. De rust was verdwenen toen er een grote groep Nederlanders arriveerden van een groepsreis.

Het restaurant bevond zich bij de ingang van de haciënda. Hier konden we kiezen tussen het dinerbuffet of een a la carte menu. Het eten was heerlijk en uitgebreid. De gerechten van het a la carte menu waren ook heel divers.

Playa Samara, vrije dag Rincon de la Vieja, vrije dag

San Jose
  Sarapiqui
  Tortuguero

| stuur deze pagina naar een kennis | | bezoek onze reisportal | bezoek ons reisbureau |