Individuele rondreizen door Costa Rica © Travelmarker Reizen

Reisverslag Costa Rica

Afscheid van Costa Rica

door Vashna Banarsi, 19 september 2008

Vogel © Vashna BanarsiWe stonden vandaag al heel vroeg op, pakten alles in en maakten we ons klaar. Rond half acht gingen we opzoek naar het restaurant van het hotel, waar we heerlijk hebben ontbeten.

Eenmaal terug op de kamer werden we al rond half negen gebeld door de receptie met de mededeling dat onze chauffeur al gearriveerd was. We zochten snel al onze spullen bij elkaar en vertrokken naar de receptie. Uitchecken, inladen van de bagage en op weg naar het vliegveld. Op het vliegveld namen we afscheid van onze chauffeur en gaven hem een kleine tip.

Op het vliegveld gingen we meteen naar de “departure tax” balie om de vertrekbelasting te betalen. Aangezien we nog voldoende dollars over hadden betaalden we de vertrekbelasting hiermee. We checkten ook meteen onze koffers in om de rest van de tijd rustig aan te kunnen doen. Tegenover de check-in balies bevonden zich de schermen met de vertrektijden van de vluchten, we gingen maar voor de zekerheid kijken hoe het stond met onze vlucht met American Airlines. Gelukkig maar dat we dit gedaan hadden, de vlucht bleek met een uur vertraagd te zijn. De vertrektijd was nu 12.55 uur in plaats van 11.55 uur.

Eenmaal door de douane gingen we meteen richting de desbetreffende vertrekhal. Hier bleven we vervolgens een poosje tot we opstonden om onze benen te strekken. We verlieten de hal, onderweg kwamen we weer de informatieschermen tegen. We keken weer even snel hoe het stond met onze vlucht. Tot onze grote verbazing was de vlucht nog meer vertraagd, ditmaal met nog twee uur. We vertrekken ook nog eens vanaf een andere gate. We vliegen nu om 14.55 uur, dit hopen we tenminste.

Onze vlucht was trouwens niet de enige vlucht met vertraging. We gingen maar bij een informatiebalie vragen wat er nou aan de hand was. Volgens de baliemedewerker waren de vluchten gewijzigd door het slechte weer boven San José. Ons vliegtuig en een heleboel andere kregen geen toestemming om op het vliegveld te landen vanwege dit noodweer. We hadden meteen allebei een gevoel van “deja vu”. Dat we nou zo'n pech hebben om dit tweemaal mee te maken tijden onze reis. We wisten nu al dat we onze aansluitende vlucht in Miami niet zouden halen.

We kwamen ook een heleboel andere Nederlanders tegen die met dezelfde vlucht naar Miami gingen. Een stel van hun belden Martinair op om te vragen of ze in Miami even op ons konden wachten. De medewerker van Martinair had gezegd dat als de vlucht met American Airlines niet te erg vertraagd is, ze dan voor even zullen wachten op ons. We hadden allemaal het gevoel dat we meer slecht nieuws te horen zouden krijgen over onze vlucht met American Airlines, dus gingen we er ook niet van uit dat we onze aansluitende vlucht nog zouden kunnen halen. We hadden de moed al opgegeven, wat terecht was.

De vlucht van American Airlines was inmiddels al rond drie uur geland. En ja hoor! De vlucht vertrekt pas over een uur. Ze moesten de remmen van het vliegtuig vervangen. De minuten tikten tergend langzaam voorbij. Eindelijk was het tijd om te boarden, we vertrokken per bus naar ons vliegtuig.

Nadat de steward en stewardessen het vliegtuig hadden voorbereid op vertrek gingen we rond vier uur de lucht in. Met wat turbulentie bereikten we de normale vlieghoogte. We waren eindelijk onderweg naar Miami.

In Miami aangekomen gingen we net als altijd door de douane heen en vervolgens naar de immigratiedienst. De Amerikaan die achter de balie van de immigratiedienst zat werkte tergend langzaam. Aangezien hij tijd zat had maakte ik maar een babbeltje om de tijd sneller te laten gaan. Zo vertelde hij dat in al die negen maanden dat hij tot nu toe daar werkte American Airlines bijna altijd vertraging had. Ook vertelde hij dat de vertraging dus de schuld was van American Airlines, dat ze bij een beetje slecht weer al niet willen opstijgen of landen. Nooit meer met American Airlines dacht ik dus!

Eenmaal de koffers te hebben opgehaald gingen we in de rij staan bij American Airlines. Aangezien we onze aansluitende vlucht niet hadden gehaald, dienen ze met een oplossing te komen en natuurlijk een vergoeding. Na bijna een uur in de rij te hebben gestaan waren we eindelijk aan de beurt. We legden onze situatie uit en al heel snel wist de medewerker van American Airlines wat hem te doen stond. Gelukkig hadden we ditmaal een heel vriendelijke en spraakzame Amerikaan voor ons. Hij boekte allereerst twee plaatsen voor de vlucht van morgen naar Amsterdam voor ons. Vervolgens printte hij een hoop vouchers. Twee daarvan waren de tickets voor morgen. Hij legde uit dat we ook een voucher kregen voor een overnachting in het hotel op het vliegveld. We hoefden allen met de lift één etage omhoog te gaan en dan zaten we al in het hotel van Miami Airport. Vervolgens kregen we nog drie vouchers, één voor het diner van vanavond, één voor het ontbijt van morgen en de laatste voor de lunch van morgen, aangezien onze vlucht pas morgen in de namiddag vertrekt.

De volgende dag waren we op tijd gaan inchecken bij de balie van Martinair. Al snel zaten we te wachten bij de desbetreffende vlucht. We vertrokken stipt op tijd en vele uren later kwamen we eindelijk aan op het vliegveld van Schiphol. Helaas hadden we nu maar kort dag om bij te komen van onze vakantie.

Ondanks de moeizame terugvlucht was onze reis door Costa Rica was werkelijk fantastisch, we gaan in de toekomst er zeker nog een keer heen!

Van Manuel Antonio naar San Jose  

Travelmarker Reizen

 




Costa Rica

  Cahuita
  Golf van Nicoya
  La Fortuna
  Manuel Antonio
  Monteverde
  Playa del Coco
  Playa Ocotal
  Playa Samara
  Puerto Viejo
  Rincon de la Vieja
  San Jose
  Sarapiqui
  Tortuguero

| stuur deze pagina naar een kennis | | bezoek onze reisportal | bezoek ons reisbureau |

© 2013        Travelmarker Reizen BV