Individuele rondreizen door Costa Rica © Travelmarker Reizen

Reisverslag Costa Rica

Excursie in Tortuguero

door Vashna Banarsi, 6 september 2008

Tortuguero © Vashna BanarsiOmdat wandelen zwaar en moeilijk is en waterwegen ruim voorhanden zijn, is een boottocht de beste manier om het nationale park Tortuguero te verkennen.

Vandaag moesten we om iets over zessen al bij de steiger zijn voor een boottocht in de buurt van de lodge omdat het ontbijt om negen uur klaar zou staan voor ons. In het hoofdkanaal van Tortuguero gingen we op zoek naar de fauna die hier leeft en bijzondere flora die hier voorkomt. We zagen verscheidene kleurrijke en bijzondere vogelsoorten langs de rand van het dichtbegroeide tropische regenwoud.

Na het ontbijt hadden we nog een half uurtje de tijd voordat we weer per boot vertrokken voor onze tweede tour. We gingen ditmaal de zijkanalen van de Tortuguero rivier in en voeren op een rustiger tempo om de sfeer en geluiden van de jungle op te nemen.

De gids vertelde over de bijzondere flora en fauna die we tijdens de boottocht tegen kwamen. Wij als toeristen hadden de gelegenheid om ook zelf dieren te spotten en dit door te geven aan de gids, waar hij vervolgens informatie over gaf en de boot langzamer ging varen om foto’s te kunnen maken.

Schilpad te Tortuguero © Vashna BanarsiWe kwamen tientallen schildpadden tegen tijdens de boottocht, de een nog mooier dan de andere. Het toppunt was wel de vijf schildpadden achter elkaar op een schuin uit het water stekende boomstronk.

Verder zagen we verschillende soorten apen, leguanen, kaaimannen, slangen enz.

Om twee uur waren we terug in de lodge en hadden we de rest van de dag voor onszelf.

We hadden de mogelijkheid om in de avond een optionele excursie te maken naar de het schildpaddenstrand van Tortuguero, maar omdat onze gids ons in alle eerlijkheid vertelde dat er weinig schildpadden te zien zijn in deze periode hebben we deze excursie maar overgeslagen.

Kaaiman in Tortuguero © Vashna BanarsiHet strand van Tortuguero bevind zich op ongeveer 5 minuten lopen achter de lodge, we besloten daar maar eens een kijkje nemen. Tussen de lodge en het strand voert een pad naar het dorpje van Tortuguero, ook deze is prima geschikt voor een wandeling.

Na het wandelen over het strand gingen we maar eens relaxen aan het mooie zwembad van de lodge.

Om zeven uur stond het diner in Laguna Lodge weer voor ons klaar. Niet lang na het avondeten kropen we moe maar voldaan in bed.

Van San Jose naar Tortuguero Van Tortuguero naar Punta Cocles

San Jose
  Sarapiqui
  Tortuguero

| stuur deze pagina naar een kennis | | bezoek onze reisportal | bezoek ons reisbureau |