Individuele rondreizen door Costa Rica © Travelmarker Reizen

Reis door Costa Rica, rit van La Fortuna naar Manuel Antonio

Van La Fortuna naar het Manuel Antonio National Park

Rob en Anita Loos, 5-8-2004

Vandaag staat er een lange reis van La Fortuna naar het Manuel Antonio National Park van 6 uur op het programma, reden genoeg dus om lekker vroeg op te staan en te eten want we willen ook nog rustig rond kunnen kijken onderweg. We hebben een route uitgestippeld via La Fortuna naar San Ramon. Vanaf daar gaan we met de huurauto via de Interamerican Highway naar Puntarenas en dan naar beneden naar het Manuel Antonio National Park.

Het eerste gedeelte is een prachtige rit maar door het bedompte weer zien we weinig of niks van het landschap. Ook de bewegwijzering helpt weer eens niet mee en uit voorzorg vragen we maar een paar keer extra. Als we het klein gehuchtje Las Tigras uitrijden wuift een oude dame ons terug, we moeten keren en in het dorp linksaf. Het zal allemaal wel en dus nemen we de gok die later goed uit blijkt te pakken. San Ramon staat op de borden, maar in deze plaats aangekomen zien we nergens een verwijzing naar de highway. Veel vragen helpt en als blijkt dat het alsmaar rechtdoor is bereiken we rond 11:30 de highway. De regen, slecht zicht en nog slechtere weg laten we voor even achter ons.

We moeten weer wennen aan het drukkere verkeer. Het zijn de vrachtwagens die ronkend en rokend voor de problemen zorgen doordat ze toch inhalen als er een tegenligger aankomt. We zien nog een auto die het ravijn is ingereden, waarschijnlijk door toedoen van een vrachtwagen.

Bij Esparza moeten we de reis naar het zuiden afbuigen maar ook hier zijn weer geen borden te vinden. De afslag vinden we pas bij Puntarenas als we zijn omgekeerd. De weg is hier weer heel erg slecht; potholes in overvloed en slingerend vrachtverkeer dat geen rekening houdt met buitenlanders die dit niet gewend zijn. Gewoon rustig volgen en langzaam rijden en het komt vanzelf goed.

Bij Caldera zien we een haven en net voor de brug staat een restaurant dat uitnodigt voor de lunch. De tomatensoep en de broodjes gezond zijn lekker en het uitzicht op de haven en de vele oude Amerikaanse vrachtwagens leuk om naar te kijken. In de verte zien we de containers met bananen geladen worden op de grote containerschepen. Ook de Pacific Coast van Costa Rica ligt er heel vreedzaam bij vandaag.

Op weg naar Manuel Antonio © Rob en Anita LoosNa weer een half uur rijden komen we aan bij de brug over de Rio Tarcoles. Het is druk op de brug en er staan veel auto’s bij het restaurantje. De reden hiervoor zijn de krokodillen die met bosjes onder de brug het water onveilig maken. En ook hier weer geen kleine jongens. Na een lange, relatief saaie weg langs palmolieplantages en wankele bruggen arriveren we mooi op tijd op onze bestemming voor die dag; Manuel Antonio. Ons hotel, hotel Espadilla, ligt op een steenworp afstand van de ingang van het park. De kamer is een ware oase en de receptionist ziet zelfs nog kans een schilderij recht te hangen. Het zit hem in de details. Hier houden we het best 2 dagen vol, dat moet lukken.

Het hotel ligt eigenlijk aan het Playa del Espadilla, het strand voor de ingang van het Nationale Park Manuel Antonio en “the place to be”. Hier is het leukste strand en er zijn wat barretjes en restaurantjes. We verkennen het strand nog wat en drinken een biertje bij een tentje aan het strand. Op de terugweg naar het hotel eten we bij het restaurant op de hoek. Om 19:00 terug op de kamer, douchen en naar bed.

La Fortuna & de Arenalvulkaan, vrije dag Manuel Antonio National Park, vrije dag

Travelmarker Reizen

San Jose
  Sarapiqui
  Tortuguero

| stuur deze pagina naar een kennis | | bezoek onze reisportal | bezoek ons reisbureau |