Individuele rondreizen door Costa Rica © Travelmarker Reizen

Met de huurauto door Costa Rica, naar Rincon de la Vieja

Reis van het Monteverde Cloudforest naar Rincon de la Vieja

Rob en Anita Loos, 11-8-2004

Van Monteverde naar Rincon de la Vieja © Rob en Anita LoosHet is vandaag maar een korte reis per huurauto van het Monteverde Cloudforest naar het Nationale Park van Rincon de la Vieja en dus zijn we in alle rust aan de rit begonnen.

De reis zal gaan via Juntas waar we de Pan-American Highway weer opgaan richting Liberia. Voordat het zover is moeten we de berg weer af reizen over dezelfde slechte weg als de route naar het Monteverde Cloudforest toe. Gelukkig schijnt de zon en genieten we tijdens de reis van de uitzichten alvorens bij Juntas weer het gevoel te krijgen in de bewoonde wereld te rijden. De weg naar Liberia is slecht, veel diepe potholes en grote stukken zand en kiezel. Er zit niks anders op dan rustig te rijden en goed uitkijken.

In de buurt van Liberia © Rob en Anita Loos Precies volgens de reisbeschrijving (die is echt goed opgesteld in het Nederlands door de agent van Travelmarker Reizen en voorzien van kaartjes en plattegronden) arriveren we in Liberia bij 3 tankstations en een Burgerking waar nog snel een hamburger naar binnen wordt gewerkt. We reizen immers de bewoonde wereld weer uit en de laatste keer dat we een ranch bezochten (in Antimony in Utah) hadden we geen al te beste kok.

Een toegewijde bewaker voor de hamburgerketen heeft zich ontfermd over onze huurauto en de 200 colones die we hem geven maken het mooiste in hem los door het complete doorgaande verkeer voor ons stil te leggen. Goed idee ook voor in Nederland.

Op weg naar het Rincon de la Vieja National Park © Rob en Anita LoosOp 5 km van Liberia gaan we rechtsaf de gravel op en mijn arme rug komt snel weer in het ritme. De weg is slecht maar het landschap heel apart met spierwit zand en roodroze rotsen. Als we om 13:00 uur de haciënda bereiken zijn we in blijde verwachting. Dit heeft te maken met de eerdere verhalen over een slechte service bij de lobby, de smerige kamers en de vele vliegen en muggen op het complex.

De les die we leren is nooit te oordelen zonder zelf eerst te kijken; de receptionist spreekt goed Engels, is behulpzaam en legt ongevraagd uit wat er te doen is in de omgeving. Onze kamer ligt direct naast de stallen en heeft een prachtig uitzicht op de vulkaan. Beter kan gewoon niet. En de kamer is schoon en gezellig ingericht.

Blue Pool © Travelmarker Reizen We snappen dus helemaal niks van de kritiek die we eerder hoorden van een ander Nederlands stel. Wij voelen ons hier thuis en gaan een paar prachtige dagen tegemoet.

Het is wel even wennen aan de vliegen op de veranda maar een blik naar links op de paarden doet dat snel vergeten, we zitten immers bovenop het nieuws.

Na snel te hebben opgefrist gaan we terug naar de receptie waar we voor de volgende dag een ruitertocht boeken met een gids naar het nationale park($35 P.p.) van Rincon de La Vieja. De middag vullen we met een wandeling naar een waterval waar we kunnen zwemmen. Na een wandeling van een kleine 3 kwartier komen we aan bij een smaragdblauw meertje met 2 watervalletjes. Schitterend om te zien en er is geen mens te bekennen. Het is maar eventjes koud en we poedelen samen wat is het kraakheldere water. We wanen ons in een paradijs door de mooie poel, omringd door gekleurde vlinders.

Omdat de haciënda ver van Liberia afligt, is het niet te doen om s’-avonds een restaurant te gaan zoeken. Het restaurant van de ranch zelf heeft voor $10 een heerlijk buffet met keuze in soep, vlees en toetjes. De mensen die deze ranch runnen hebben kennelijk veel ervaring want aan ieder detail is gedacht en alles loopt er op rolletjes.

Live muziek in de Hacienda Guachipelin © Rob en Anita LoosDe live muziek bij het zwembad komt van een 4-tal cowboys, die een hele grote xylofoon bespelen. Anita zegt nog dat dit wel iets voor de Ivo Niehe show zou zijn, zo apart klinkt het. De muziek is goed maar gaat na een half uurtje toch wel vervelen.

Vluchten kunnen we op dat moment niet want de tropische regen valt met bakken uit de hemel. Dit heeft één bijkomend voordeel: de superpadden komen tevoorschijn! Her en der springen er padden met de afmetingen van een kleine voetbal over het grasveld. Het is een vreemd gezicht. Net voor het slapen horen we de Djosergroep naast ons nog wat schorpioenen buitengooien en dus kijken we zelf ook nog maar eens goed onder het bed. Het onweer heeft het benauwd gemaakt en slaap vatten valt deze nacht niet mee.

Monteverde Cloudforest, vrije dag Rincon de la Vieja National Park, vrije dag

San Jose
  Sarapiqui
  Tortuguero

| stuur deze pagina naar een kennis | | bezoek onze reisportal | bezoek ons reisbureau |