Individuele rondreizen door Costa Rica © Travelmarker Reizen

Reisverslag Costa Rica

door Gerrie van Dijk en Henk van Maaren

Dag 13 - 12 februari 2004 - Van Rincon de la Vieja naar het Monteverde Cloudforest

Vandaag weer verder het binnenland in. Monteverde is het doel. Alle informatiebronnen waarschuwen voor de slechte staat van het wegdek op het laatste traject van 35 km. Nu blijkt het voordeel van de grote, sterke Toyota. Zonder noemenswaardige problemen klimmen we over een inderdaad buitengewoon slechte weg, met veel haarspeldbochten, omhoog naar Santa Elena, waar ons hotel is. Onderweg is het uitzicht op sommige plaatsen adembenemend.
's Avonds dineren we in Johnny’s Place, waar we als gasten van het gezellige hotel Claro de Luna 10% korting krijgen. Het blijkt een goed en sfeervol Italiaans restaurant te zijn.

Dag 14 - 13 februari 2004 - Het Monteverde Cloudforest

Canopyride in het Monteverde Cloudforest © Gerrie van Dijk & Henk van MaarenVandaag bezoeken we het Monteverde Cloudforest Park. In tegenstelling tot wat ons voorspeld was regent het niet en het is ook niet koud. Er is alleen wat bewolking.
Het Monteverde Cloudforest is de plaats waar iedere toerist in Costa Rica naar toe gaat. Dat is te merken. Het is hier, evenals in het verder nietszeggende dorpje Santa Elena, behoorlijk toeristisch en druk.
De minibus brengt ons naar de ingang van het Monteverde Cloudfor park. De eerste attractie is de canopy-ride. Mijn taalgebruik verraadt al een beetje de sfeer: kermisachtig. Met een noodgang suis je van platform naar platform tussen de bomen, maar er is nauwelijks gelegenheid om om je heen te kijken, laat staan iets opvallends waar te nemen. Niettemin een unieke ervaring.

Monteverde Cloudforest © Gerrie van Dijk & Henk van Maaren Een stuk authentieker is de tweede attractie: een wandeling over de loopbruggen die tussen de boomtoppen van het nevelwoud zijn gebouwd. Een zeldzame variëteit aan planten en bomen wordt door ons bewonderd. Tijdens onze wandeling van ruim 2 uur komen we maar weinig anderen tegen. Achteraf hadden we deze attracties beter in de omgekeerde volgorde kunnen doen. Maar hoewel de vogels in de ochtend een stuk actiever zijn en zich dan veel meer laten zien, hebben we toch nog een paar soorten kunnen observeren.
Tenslotte bezoeken we de kolibri tuin bij de entree tot het Monteverde Cloudforest. Een aangenaam rustpunt, waar we in een half uur tijd zeker tien kolibri-soorten tellen. Ze laten zich in grote getale in alle rust bewonderen.

Rincon de la Vieja Van het Monteverde Cloudforest naar de Golf van Nicoya

San Jose
  Sarapiqui
  Tortuguero

| stuur deze pagina naar een kennis | | bezoek onze reisportal | bezoek ons reisbureau |