Op reis met Travelmarker Reizen

Rondreis Kleine Sunda-eilanden

Aankomst op Bali, via Klungkung en de Bat Cave naar Padangbai

Jo en Rita de Wilt, 10-11-2005

Vandaag vliegen we naar Denpasar op Bali. We staan om 06.15 uur op en een auto brengt ons naar de luchthaven (Kuala Lumpur International Airport - KLIA) voor RM 70,- 75 km verderop. Rond 8.15 hebben we ons ingecheckt en een boete van RM 70 betaald voor teveel bagage (Air Asia staat maar 15 kg per persoon toe in plaats van de gebruikelijke 20 kg). De vlucht van 10.25 uur vertrekt exact op tijd. Air Asia is vergelijkbaar met Virgin Air of Budget Air.

Het laatste half uur was echt onbeschrijfelijk mooi. We zagen vanuit de lucht een aantal vulkanen liggen, een aantal eilandjes verspreid over de Javazee en het aanvliegen op Denpasar was echt een wereldervaring: zo mooi, prachtige afwisselende natuur, met hagelwitte stranden. Dit belooft wat!!

De afhandeling op het vliegveld verliep vlot. De taxi stond klaar en met de auto gingen we op weg naar Padangbai, een klein vissersplaatsje aan de oostkust. Onderweg zijn we op twee plaatsen gestopt, bij Klungung en de Bat Cave tempel.

Balinese tempel  @ Jo en Rita de WiltKlungkung is een paleistuin, waarvan een groot deel door de Nederlanders indertijd is verwoest. De Bat Cave Tempel is een Balinese tempel met enkele duizenden vrij grote vleermuizen. We werden hier overvallen door verkopertjes van 11-12 jaar en door gidsen. Zij spraken ons deels in het Nederlands aan. Ze willen van alles aan je verkopen, pyama, bloesjes, sarongs e.d. In de tempel was op dat moment een slotceremonie aan de gang. Na een crematieplechtigheid (die maanden kan duren), na het uitstrooien van de as in de zee, vindt er een slotceremonie plaats. Hierbij offeren de mensen veel levensmiddelen en geld aan de goden. Het zijn in principe Hindutempels, maar met heel veel animistische invloeden en kenmerken.

We kwamen rond 16.00 uur aan in Padangbai en we kregen een kamer in Pari Rai-hotel. Een mooi en vrij luxe hotel met twee zonovergoten zwembaden onder twee grote balkons.

Op het moment dat we aankwamen, was er een feestelijke ceremonie in de plaatselijke tempel. Deze tempel is voor veel Balinezen een van de belangrijkste tempels van het eiland. Duizenden mensen zagen we aan ons voorbijtrekken. Zij droegen allemaal een mooi versierde sarong:

mannen, vrouwen en kinderen. Iedereen was echt 'op zijn zondags'. Ze droegen veel levensmiddelen met zich mee, die ze gingen offeren in de tempel. Dit feest wordt elke 210 dagen gevierd, want het geldt als de verjaardag van de tempel.

's Avonds hebben we voor € 5,-- twee sarongs voor ons zelf gekocht en zijn we naar de tempel gewandeld. Toen we daar aankwamen, viel de stroom uit. Iedereen bleef gewoon rustig wachten met zacht gloeiende wierookstaafjes in de hand. We konden nauwelijks iets zien en het was er echt helemaal vol; er hing een gewijde sfeer. Het is blijkens de reacties van een aantal Balinezen een heel belangrijk feest, dat drie dagen continu voortduurt. De hele dag en nacht hoor je de wat eentonige, maar rustgevende gamelanmuziek en het gezang van de opperpriesters vanaf de op de berg gelegen tempel. Rond een uur of half elf zijn we gaan slapen, wat vermoeid van het reizen.

terug vrije dag in Padangbai

Flores
  Sulawesi
  Kalimantan

| stuur deze pagina naar een kennis | | bezoek onze reisportal | bezoek ons reisbureau |