Op reis met Travelmarker Reizen

Rondreis Kleine Sunda-eilanden

Van Labuan Bajo naar Ruteng, wandeling in de middag

Jo en Rita de Wilt, 22-11-2005

Om 6.30 uur opstaan. We rijden vandaag naar Ruteng, hotel Dahlia, waar we rond 13.00 uur aankomen (50 km). We maken vandaag kennis met het eigenlijke eiland. Flores blijkt veel groener te zijn dan Lombok. Even buiten Labuan Bajo wordt de omgeving groen in allerlei kleurschakeringen. Ook delen die normaal bekend staan als dorre geboeden, zien er nu al glanzend groen uit. De weg naar Ruteng loopt soms heel steil omhoog en daalt vervolgens ook weer even hard. De tocht gaat dwars door rivieren heen, omdat ze hier en daar nieuwe bruggen aan het bouwen zijn die door overstromingen of aardverschuivingen verwoest zijn. Maar met onze Toyata Kijang en onze uitstekende chauffeur is dat geen enkel probleem.

Tijdens de rit hebben we heel veel fotostops gemaakt, zoals bij vergezichten, vulkanen en rijstvelden. Af en toe kun je het eiland Rinca zien liggen. Flores heeft uitgestrekte rijstvelden; soms liggend tegen een berg in de vorm van een spinnenweb, waarbij elk deel van de web toebehoort aan iemand van dezelfde familie.

We vervelen ons echt geen ogenblik. Om elke bocht ontrolt zich weer een nieuw landschap met kleine bergdorpjes, waar mensen in gevlochten bamboehuisjes wonen; op de voorgevel zijn kleurrijke schilderingen gemaakt. Het lijkt vandaag wasdag in Flores, want op alle hegjes, op draden en bamboepalen hangt de wat grauwe pas-gewassen was.

Na de koffiepauze stoppen we bij het dorsen van de rijst en haver. Op sommige plaatsen slaan ze de korrels er uit, op andere plaatsen lopen de mannen en vrouwen al dansend en zingend over de rijstaren. Na het dorsen drogen ze de korrels op grote plastic kleden, langs de weg. Hier ligt de zilvervliesrijst; de kippen pikken hier letterlijk hun graantje mee.

Onderweg probeert Rita in een klein Ikat-dorpje nog een mooi kleed voor 30.000rp op de kop te tikken, maar de weef-mevrouw had zich een nul vergist! Het heen en weer gehandel leverde uiteindelijk wel een aantal mooie foto’s op.

In Ruteng hebben we eerst samen met de chauffeur geluncht. Daarna hebben we een wandeling gemaakt door de enorme rijstvelden samen met gids Christo. Doordat het flink had geregend, waren de rijstpaadjes spekglad, maar met behulp van af en toe een extra hand en natuurlijk onze hike-stokken brachten we het eraf met een paar natte voeten, omdat het rivierwater veel hoger stond dan normaal. De gedorste rijst wordt in zakken van 50 kg (!) moeiteloos op hun hoofd over de rijstpaadjes gedragen, door mannen van rond de dertig; zelfs met losse handen.

Halverwege de wandeling komen we in een dorpje van de Manggarai. En behoorlijk groot dorp, waar de huizen en huisjes van hout en bamboe zijn gemaakt; ze staan aan weerskanten van de ‘hoofdstraat’. De aarde bestaat uit donkerrode leemachtige grond, die goed geschikt is voor de rijstteelt. Even buiten het dorpje ligt een christelijk kerkhof.

Dit was even genoeg voor vandaag. Om 16.30 uur zet onze chauffeur ons af bij het hotel; we zijn smerig en van alle kanten bespat met leem, terwijl onze gids alleen zijn slippers even onder de kraan hoeft te houden. Rita was ’s avonds nog wat wagenziek van het hobbelen over de weg na de wandeling. Tijdens het avondeten zat Jo alleen in het enige restaurant van Ruteng. Een jongen van een jaar of twintig vroeg of hij er even bij mocht komen zitten. Hij vertelde dat hij stagiaire was in dit restaurantje en ‘werkte’ van ’s morgens 6 tot ’s avonds 12.00 uur. Zijn salaris was met de kost erbij 100.000 rp per maand (wat minder dan 10 euro). We hebben wat gepraat over de werkmentaliteit in Indonesië en over zijn toekomstverwachtingen. Hij zit op een soort school voor toerisme. Maar hij heeft er totaal geen idee van hoe zijn leven er uit zou kunnen gaan zien; het bleek dat hij daar ook niet over nadacht (nadenken over morgen…..) Voor zijn studie was hij bromfietstaxie geweest in Labuan Bajo, maar daar was hij me gestopt, omdat het rijden zo gevaarlijk was en het heel erg moeilijk was om meer te verdienen dan de huurprijs voor de bromfiets (20.000 rp per dag).

Snorkelen bij pulau Serayu Van Ruteng naar Bajawa

Ruteng
  Sulawesi
  Kalimantan

| stuur deze pagina naar een kennis | | bezoek onze reisportal | bezoek ons reisbureau |