Op reis met Travelmarker Reizen

Rondreis over Sumatra, Java en Bali - Indonesië

Van de Bromovulkaan naar Kalibaru

door Ruud en Hilda Groenendijk, 11 september 2011

Bromo @ Hilda Groenendijkoost-javaOm 3.30u hebben we een wake-up call en slaperig trekken we warme kleren aan want we gaan de zonsopkomst bekijken bij de Bromo. Hari haalt ons op en kijkt ook niet al te fris uit zijn ogen, we rijden een stuk met de auto en worden vervolgens afgezet inde buurt van hotel Lava View. Vanaf daar moeten we lopend verder en met ons volgen er velen.

Het is erg donker en met zaklantaarntjes verlichten we het smalle zandpad wat we moeten volgen. In een stoet lopen we achter elkaar en na ongeveer drie kwartier komen we bij een punt op een berg waar je niet verder kunt en zoeken we een plekje waar we een mooi zicht hebben op de Bromo en de moederkrater.

Bromovulkaan @ Hilda GroenendijkindonesieHet valt ons op dat er niet zo heel veel buitenlandse toeristen zijn maar wel heel veel Indonesische jongeren. Zij staan er bij alsof het streng winter is met mutsen en handschoenen en ze hebben erg veel plezier onder elkaar.

Tegen vijfen zien we het landschap onder de eerste zonnestralen langzaam opkleuren en het is werkelijk spectaculair mooi! De gloed van de zonnestralen over het vulkaanlandschap dat rood oplicht en de vulkaan die omhuld wordt door een witte dampendeken, het is niet te beschrijven, je moet het gewoon zien, zo mooi!!

zonsopkomst boven de vulkaan de Bromo @ Hilda GroenendijkjavaWe genieten een tijd van het schouwspel tot de zon helemaal op is en ondertussen willen de vrolijke Indonesische jongens en meisjes nog met ons op de foto.

Daarna lopen we weer terug naar de auto waar Hari ondertussen lekker verder geslapen heeft. We zijn om 7uur terug bij ons hotel waar we na een douche buiten in het zonnetje ontbijten en nagenieten van wat we gezien hebben vanochtend.

Na het ontbijt lopen we nog een beetje het dorp door, het is echt een gehuchtje maar het ligt prachtig en ook hier zie je de mensen weer hard aan het werk op de akkers.

op de foto met een Tenggerese @ Hilda GroenendijkindonesieRond een uur of negen vertrekken we naar Kalibaru. We rijden via een bergachtige weg met onderweg mangovelden in een klein uur naar de aan de noordkust van Java gelegen de havenplaats Probolinggo, een bekende plaats voor Indië-veteranen.

Daarna is het nog 3 uur rijden naar het plaatsje Jember.

Vlak voor Jember staan op verschillende tabaksschuren waar tabaksbladeren in gedroogd worden en waarbij de tabak gebruikt wordt voor de kruidnagelsigarettenindustrie.

Tenggervrouw @ Hilda GroenendijkjavaWe lunchen onderweg en rijden dan door de bergen naar Kalibaru, een klein plaatsje op de helling van de 3000 meter hoge Gunung Raung. We arriveren om 15 uur bij Margo Utomo, een mooi gelegen complex op een plantage die al sinds de koloniale periode in bedrijf is.

Bij binnenkomst worden we gelijk benaderd of we belangstelling hebben voor een wandeling over de plantage maar na ruim 3 weken rondtrekken, vroeg opstaan, veel zien en indrukken opdoen merken we dat we toch moe beginnen te worden en we even niets meer willen. We gaan naar het zwembad en na het eten duiken we vroeg ons bed in.

Van Malang per jeep naar de Bromo Van Kalibaru naar Pemuteran op Bali reis

Flores
  Sulawesi
  Kalimantan

| stuur deze pagina naar een kennis | | bezoek onze reisportal | bezoek ons reisbureau |